Suora lainaus teologisen tiedekunnan (Hki) sivuilta:

Suomen-/ruotsinkielistä valintakoetta varten on luettava seuraava kirjallisuus:

1. Teologia. Johdatus tutkimukseen (toim. P. Luomanen), 174 s. Edita 2001.

2. Nag Hammadin kätketty viisaus. Gnostilaisia ja muita varhaiskristillisiä tekstejä (toim. I. Dunderberg ja A. Marjanen), toinen täydennetty painos, WSOY 2005.  

Kirjasta luetaan seuraavat jaksot sisältäen johdannot ja käännökset: Nag Hammadin löytö ja gnostilaisuus 11-32; Johanneksen salainen kirja 35-72; Ptolemaioksen kirje Floralle 145-159; Tuomaan evankeliumi 289-321; Kertomus sielusta 419-433; Marian evankeliumi 435-443; Jälkisanat: Dan Brownin Da Vinci-koodi ja Nag Hammadin kirjasto (vain 2.painoksen lopussa) 369-476.

Tämän lisäksi hakijoiden tulee lukea Raamatusta 1. ja 2. Mooseksen kirja sekä Matteuksen ja Johanneksen evankeliumit.


Ihan törkeen paha mieli tuli. Onneksi olen aloittanut jo tuon ensimmäisen kirjan lukemisen, ja olenhan sitä päntännyt koko viime kevään. Mutta tuo Raamatun parisataasivuinen satsi.. Ja vaikka tuo Nag Hammand-kirja kuulostaakin perin mielenkiintoiselta, niin voi apua! En ole lukenut Da Vinci-koodiakaan, ja jos siitä nyt olisikin hyötyä.. Mitä tosin on vaikea uskoa, koska suhteessa ihan tieteelliseen teologiaan, se on pelkkää paskaa. Tai näin olen ymmärtänyt, ja näin ohjeistettiin viime vuonna pääsykokeeseen.

Ehkä mä TODELLA kuvittelen itsestäni liikoja. Ei musta ole tällaiseen. Ei vaan resurssit riitä. Mitä mä teen tulevaisuudellani nyt? Vittu en mitään. En mä tuu ikinä pääsemään yliopistolle, en ikinä. En, kun opittavana on tällanen satsi asiaa. Ei musta vaan ole siihen. Kään.

Mä käyn kulauttamassa loput siiderit naamaani ja vihaan itseäni hetken.